Recent Posts

Pronoms

Pronoms personals  (forts)


1ª persona

2ª persona

  3ª persona 


3ª persona

(reflexiu i recíproc)

Singular

Jo

mi

Tu

Ell

Ella

Si

Plural

Nosaltres

nos

Vosaltres

vós

Ells

Elles


Formal


Vostè

vós

Vostès



Pronoms febles

 

 

directe 

indirecte 

adverbial 

Singular

 

1a persona

Jo, mi

em

em

hi


en

2a persona

Tu 

et

et

3a persona

El 

Ella 


si (reflexiu)

la (l’)

li

el (l’)

li

es

es

ho

 

Plural

1a persona

Nosaltres

nos

ens

ens

hi


en

2a persona

Vosaltres

vós

us

us

3a persona

Ells  

Elles

si (reflexiu)

els 

els

les 

els

es 

es 



Forma dels pronoms segons la posició respecte al verb

Davant de verb començat en consonant

em

et

es

en

el

la

els

ens

us

Davant de verb començat en vocal

m’

t’

s’

n’

l’

l’, la

els

ens

us

Darrere de verb acabat en consonant

-me

-te

-se

-ne

-lo

-la

-los

-nos

-vos

Darrere de verb acabat en vocal

’m

’t

’s

’n

’l

-la

’ls

’ns

-us



PRONOMS FEBLES DE 3era persona de COMPLEMENT DIRECTE 

DETERMINATS


INDETERMINATS

(cap, molts, alguns...)


L’ / EL 


L’ / LA 


ELS  


LES 


HO

(neutro)




N’/ EN

Exemples de coses determinades

Exemples de coses indeterminades 

Has comprat el diari

la Maria 

en Pere 

un exercici 

l’exercici 18  

el bar Pepe 

la meva jaqueta 

aquestes preguntes 

 

els dos problemes que et vaig explicar.

Necessitem taronges

alguna noia francesa 

dues preguntes 

el sucre 

cotxe 

exercicis 

botigues 

peix 

roba 

dos problemes


Coneixes la germana de la Laura? - No, no la conec.

Tens germans? - Sí, en dos.

Has comprat el diari?- Ai, no! el vaig a comprar ara mateix.

Has vist alguna pel·lícula catalana? - No, no n’he vist cap.



Pronoms relatius


que --  pot fer funcions de subjecte, complement directe o complement de temps.


què -- és un pronom relatiu fort o tònic intercanviable amb el relatiu compost i pot representar un complement indirecte, un complement preposicional o un complement circumstancial. Va sempre precedit d’una preposició —normalment, a, amb, de, en, per. 


on -- és un pronom relatiu de lloc


qui -- homògraf i homòfon de l’interrogatiu personal


quin quina quins quines -- selecció de coses o persones


quant, quanta, quants, quantes  -- quantitat


quan -- temps


el qual, la qual, els quals, les quals -- els relatius compostos


*el, la, els, les -- els articles definits 

Pronoms demostratius

això -- un pronom demostratiu de proximitat (esp. esto)

allò -- un pronom demostratiu de llunyania (esp. aquello) 


aquest, aquesta, aquests, aquestes -- els determinants demostratius de proximitat

aquell, aquella, aquells, aquelles -- els determinants demostratius de llunyania


Pronoms possessius

el meu, la meva, els meus, les meves 

el teu, la teva, els teus, la teves

el vostre, la vostra, els vostres les vostres

el seu, la seva

els seus, les seves

el nostre, la nostra, els nostres, les nostres


PIN  IT 📌





No comments:

'; (function() { var dsq = document.createElement('script'); dsq.type = 'text/javascript'; dsq.async = true; dsq.src = '//' + disqus_shortname + '.disqus.com/embed.js'; (document.getElementsByTagName('head')[0] || document.getElementsByTagName('body')[0]).appendChild(dsq); })();
Powered by Blogger.